Laskut ja laskutus
Laskutusprosessin voi halutessaan automatisoida TaikaTilaus-ohjelmalla, mutta laskuja voi myös käsitellä ja lähettää manuaalisesti.
Yleistä laskuista
Yksittäisen asiakkaan laskujen käsittely
Asiakkaan yksittäisiä laskuja voi muokata Asiakastiedot-näkymän Laskut-osiossa painamalla laskun numeroa.

Laskun numeroa klikkaamalla avautuu näkymä, josta näkyvät kaikki laskun tiedot.
Näet laskun muodon (lasku/hyvityslasku) ja tilan (avoin, erääntynyt, hyvitetty, hyvitys) laskun numeron vieressä.

Laskun tietoja voi muokata Kynä-painikkeesta.
- Laskun tietoja
Voit muuttaa seuraavia tietoja:
- laskun päivämäärä
- eräpäivä
- maksuehto
- huomautusaika
- viivästyskorko
- viite
- laskun tyyppi ja tarkenne
- toimitustapa (kirje, sähköposti, verkkolasku)
- laskun lähetyspäivämäärä
- lisätiedot
- Ulkoiset lisätiedot tulostuvat laskulle.
- Sisäiset lisätiedot näkyvät vain järjestelmässä, eivät asiakkaalle.
- asettaa laskun perintäkieltoon aktivoimalla Perintä-kielto kentän
- Maksajan tietoja
Maksajan tietoja -kohdassa voit muokata seuraavia tietoja:
- sukunimi
- etunimi
- yritys
- osasto
- Y-tunnus
- lähiosoite
- postinumero
- postitoimipaikka
- maa
- c/o-osoite
- sähköpostiosoite
- puhelinnumero
- alennusprosentti
- kuluttajan IBAN
- kuluttajan BIC
- yrityksen verkkolaskuosoite
- yrityksen OVT-tunnus
- yrityksen välittäjätunnus
- laskutusviite tai sopimusnumero
Lisäksi voit aktivoida Suoramaksu-kentän, jolloin laskusta muodostuu suoramaksulasku.
Hae maksajaa -painikkeesta voit siirtää laskun toiselle asiakkaalle. Maksajalla tulee olla olemassa oleva asiakaskortti.
Lisää uusi maksaja -painikkeesta kaikki maksajan tiedot tyhjenevät, ja voit lisätä uuden maksajan, jolla ei ole vielä asiakaskorttia. Kun olet täydentänyt tiedot ja tallentanut, ohjelma luo asiakaskortin uudelle maksajalle automaattisesti.

- Tuotteiden tietoja (TuoteriviID)
Lisää tuote -painikkeesta voit lisätä laskulle uuden tuotteen.
Tuotteiden tietoja voi muokata painamalla TuoteriviID-sarakkeessa olevaa numeroa.
Voit muokata tuotteen nimeä, lisätietoja ja hintaa.
Tuotteen hintaa voi muuttaa antamalla halutun tuoterivin summan ja painamalla Laske veroton hinta summasta -painiketta, minkä jälkeen valitse Laske.
Voit myös muokata alennusprosenttia ja ALV-prosenttia, jotka vaikuttavat laskentakaavaan.
Hae tilaustiedot -painikkeesta voit hakea laskuun liittyvän tilauksen tiedot (tilausnumero, tilausjakso, lehden saaja) Lisätiedot-kenttään.
Lisätiedot-kentän sisältö tulostuu asiakkaalle menevälle laskulle samalla tavoin kuin muutkin tuotetiedot.

- Tiliöinnin tietoja (TiliöintiID)
Tiliöinnin tietoja voi muokata painamalla TiliöintiID-sarakkeessa olevaa numeroa.
Voit muokata seuraavia tietoja:
- Tili
- Summa
- Kirjauspäivä
- TuoteriviID
Muutosten jälkeen muista tallentaa tiedot ennen näkymästä poistumista.
Tiliöinteihin ei yleensä tarvitse tehdä muutoksia, ellei kyseessä ole virheellinen suoritus, jota olet kirjaamassa järjestelmään.
Kun esimerkiksi muokkaat tuotteen hintaa (katso edellinen osio Tuoterivin muokkaamisesta), se päivittyy automaattisesti tiliöinteihin.
Lisää tiliöinti laskulle -painikkeesta voit lisätä uuden tiliöinnin laskulle.
Lisää tiliöinti suorituksella -painikkeesta voit lisätä tiliöinnin suoritukselle, esimerkiksi silloin, kun maksettu summa poikkeaa laskun summasta ja erotus halutaan käsitellä kirjanpidollisesti, eikä periä asiakkaalta.
- Tämä voi koskea esimerkiksi tilanteita, joissa asiakas on maksanut hieman liian vähän, mutta erotus on merkityksettömän pieni, tai joissa laskulla ollut maksumuistutusmaksu jää perimättä.
- Mikäli laskulla ei ole suorituksia, Lisää tiliöinti suoritukselle -painiketta ei näytetä.
Lisää uusi suoritus -painikkeesta voit lisätä manuaalisesti suorituksen laskulle, esimerkiksi silloin, kun asiakas on maksanut laskun toimistolla paikan päällä.
Liitä suoritus -painikkeella voit liittää suorituksen laskuun, johon se ei ole automaattisesti kohdentunut — esimerkiksi silloin, kun viitenumero on ollut virheellinen.
Voit lukea lisää suorituksista täältä

Laskun käsittelyyn liittyvät toiminnot
Seuraavilla toiminnoilla voit käsitellä ja hallita yksittäisiä laskuja:
- Luo hyvityslasku – painike näkyy, kun laskua ei ole vielä hyvitetty. Sen avulla voit luoda hyvityslaskun kyseisestä laskusta.
- Poista hyvityslasku-liitos– painike näkyy, jos lasku on jo hyvitetty. Sen avulla voit poistaa olemassa olevan hyvityslaskun liitoksen.
- Luo maksumuistutus #1 ja/tai maksumuistutus #2 – luo maksumuistutus, jos lasku on erääntynyt.
- Luo laskusta kopio – luo uuden laskun, joka sisältää kaikki alkuperäisen tiedot.
- Luo laskusta kopio ilman maksajan tietoja – luo laskusta kopio, josta maksajan tiedot on poistettu.
- Tulosta lasku – luo laskusta PDF-tiedosto, jonka voi tulostaa.
- Tulosta lasku LASKU-muodossa – luo PDF-tiedoston, joka näyttää laskun sen alkuperäisessä muodossa, ennen maksumuistutuksia.
- Lähetä lasku sähköpostilla – lähetä lasku asiakastiedoissa olevaan sähköpostiosoitteeseen.
- Siirrä lasku toiselle tilaukselle – siirrä lasku toiseen tilaukseen antamalla sen tilausnumero.
- Suoramaksuilmoitus – lähetä tai tulosta ilmoitus laskusta suoraveloitusasiakkaille.
- Luo maksun palautus – käytetään, kun maksettu lasku halutaan hyvittää ja saldo-ominaisuus on käytössä. Luo palautuslaskun koko laskun summasta ja kirjaa summa asiakkaan tietoihin palautettavaksi. Toiminnolla siis lisätään laskun summa palautettavaksi, sitä EI lisätä asiakkaan saldoon. Jos haluat hyvittää vain osan laskusta (esim. tilaaja katkaisee tilauksen ja laskutetaan vain toimitetut lehdet), käytä Maksetun tilauksen katkaisu -toimintoa.

Avoimen laskun palauttaminen laskutuspyynnöksi
Mikäli tulee tarve palauttaa Avoin–tilassa oleva lasku takaisin Laskutuspyynnöksi (esimerkiksi tilanteessa, jossa pyyntö on luotu laskuksi liian aikaisin):
- Lasku tulee ensin hyvittää.
- Laskun purkamisesta tehdään erillinen tukipyyntö, jonka perusteella asiakastuki palauttaa laskutuspyynnöt laskun luontia edeltäneeseen tilaan.
- Tämän jälkeen lasku voidaan luoda uudelleen.
Laskun tulostaminen
Lasku voidaan tulostaa esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- asiakas maksaa tilauksen tai ilmoituksen paikan päällä toimistolla
- asiakas tarvitsee alkuperäisen laskun kopiona kirjanpitoa varten
- Uuden tilauksen laskutuspyynnöstä
Uuden tilauksen laskutuspyynnöstä voi luoda asiakkaalle laskun tai kuitin Tee laskutuspyynnöstä lasku -painikkeen kautta.

Laskun voi tulostaa joko:
- klikkaamalla laskurivillä näkyvää Tulostin-ikonia, tai

- aktivoimalla ensimmäisessä sarakkeessa olevan valintaruudun ja painamalla Tulosta PDF -painiketta.

Lataa PDF –ikoni ilmestyy näkymän yläpalkkiin (Palaa–ikonin viereen) ja sitä klikkaamalla tulostettava tiedosto ilmestyy selaimen ladattuihin tiedoistoihin

- Aiemman laskun tulostaminen
Aiemmin luodun laskun voi tulostaa asiakkaalle siirtymällä Laskut-näkymään, hakemalla kyseisen laskun (esim. asiakasnumerolla) ja klikkaamalla sen numeroa.
Valitusta laskusta saa tulostettua
- kuitin → Tulosta lasku -painikkeesta
- alkuperäisen laskun → Tulosta lasku LASKU-muodossa -painikkeesta
- Tämä valinta tulee näkyviin sen jälkeen, kun laskulle on luotu maksumuistutus.

Suoramaksu verkkopankissa
Asiakkaille, jotka haluavat maksaa laskunsa Suoramaksuna verkkopankin kautta, määritellään asiakaskortille seuraavat asetukset:
- Laskun toimitustapa: VERKKOLASKU
- Suoramaksu-kenttä aktivoidaan asiakaskortilla

Laskujen lähetyksen yhteydessä suoraveloitettaville verkkomaksuille luodaan kirjeviestit, joissa kerrotaan automaattisesti tehtävästä suoraveloituksesta.
Kirje lähetetään samalla ajolla kuin itse lasku, ja tieto kirjelähetyksestä tallentuu Laskun lähetetty info -kenttään lokitietona (esim. Itella / Suoramaksuviesti).

Suoramaksun ilmoitusviestin voi myös tulostaa tai lähettää erikseen Suoramaksuilmoitus-painikkeesta avautuvien vaihtoehtojen avulla:
- Tulosta suoramaksuilmoitus – tulostaa ilmoituksen PDF:ksi
- Lähetä suoramaksuilmoitus kirjeenä – lähettää ilmoituksen postitse

Lisää lasku
Tarvittaessa voi lisätä uuden laskun, esimerkiksi oheistuotteiden myynteihin liittyen.
Lisäyksen voi tehdä klikkaamalla Lisää lasku / Lisää uusi lasku -painiketta:
- Asiakkaan tietojen Laskut-osion kautta, jolloin asiakkaan tiedot kopioituvat automaattisesti uudelle laskulle

- Laskujen haku-välilehdellä

Näkymään avautuu tyhjä laskulomake, johon
- lisätään tai muokataan tiedot tarpeen mukaan ja lasku tallennetaan
- huomioi, että laskulle luodaan numero vasta, kun laskun lähetys on sallittu. Ennen kuin laskulla on numero, se on luonnos-tilassa, eikä se ole vielä varsinainen lasku.
- laskun luonnos luodaan ja tallennetaan laskunumerolla 0

Laskulle lisätään perustiedot ja maksajan tiedot, jotka voi
- hakea olemassa olevista asiakastiedoista Hae maksajaa -painikkeesta, tai
- lisätä uuden asiakkuuden Lisää uusi maksaja -painikkeen kautta

Laskutettava tuote tai tuotteet lisätään Lisää tuote -painikkeen avulla.

Avautuu näkymä kaikista ohjelmaan tallennetuista tuotteista. Tuotteita voi hakea hakukenttien avulla.
Tuote valitaan laskulle painamalla halutun tuotteen tuotenumeroa.

Saldon siirtäminen asiakkaalle maksetusta laskusta
Saldoa kertyy asiakkaalle esimerkiksi silloin, kun asiakas on maksanut jonkin tilauksen, mutta haluaa sen jälkeen vaihtaa sen toiseen tilaustuotteeseen. Kun tilaus katkaistaan, asiakkaalle muodostuu hyvitys toimittamatta jäävistä lehdistä (tilauksen jäljellä olevasta ajasta). Tämä määrä siirtyy asiakkaan saldoon, jota voidaan käyttää tulevien laskujen maksamiseen.
Saldon siirto asiakkaan tiedoille tehdään tilauksen tiedoista painamalla Maksetun tilauksen katkaisu -painiketta ja sen jälkeen Katkaise tilaus ja tiliöi summa asiakkaalle saldoksi -painiketta.
Summa tiliöidään asiakkaan saldoksi lehtitalon määrittämälle tilille. Katkaisun jälkeen saldo näkyy asiakkaan tiedoissa ja sitä käytetään automaattisesti seuraavan laskun maksamiseen.
Saldon siirto asiakkaalle tehdään tilauksen tiedoista.
Saldo näkyy asiakaskortilla laskutustietojen alla.