Yleistä tietoa palvelusta
Palvelun sisältö
Paketista riippuen palvelu sisältää:
- Tilausten hallinnan, jolla hallinnoidaan myytäviä tilaustuotteita ja niiden jakelua, sekä tuotteita ostavien asiakkaiden tietoja, tilauksia ja laskuja.
- Ilmoitusmyynnin hallinnan, jossa hallinnoidaan mediamyynnin asiakkaita, mediamyyntiä, ja sen laskuttamista.
- OmaPalvelun, jossa asiakkaat (lehden tilaajat ja ilmoituksen ostajat) pääsevät ylläpitämään omia tietojaan, tekemään uusia tilauksia ja hallinnoimaan ilmoituksiaan/mainoksiaan, sekä näkevät aiemman tilaus-, osto- ja laskutushistoriansa. Näköislehti voidaan myös julkaista OmaPalvelussa.
- OmaIlmoitus-palvelun, jossa hallinnoidaan yksittäisen ilmoituksen materiaaleja esim. ulkopuolisen aineiston käsittelijän kanssa.
Eri toimintojen näkyvyyttä hallitaan erikseen käyttäjien henkilökohtaisille tunnuksille aktivoitavilla, toimintokohtaisilla käyttöoikeuksilla.
Sovelluksen käyttöön aktivoidut toiminnallisuudet näkyvät vasemman reunan valikkolistalla ja niiden järjestys päivittyy dynaamisesti eli käyttäjän toimintatapojen mukaisesti (eniten käytetyt näkymät/toiminnot ’nousevat’ valikkolistalla ylemmäksi)
TaikaTilaus-sovelluksen päätoiminnallisuudet löytyvät sovelluksen vasemmasta reunassa olevasta valikosta
Käyttäjätunnukset ja kirjautuminen
Palvelussa käytetään erilaisia kirjautumistapoja, kuten henkilökohtaiset tunnukset ja rajatun ajan voimassa oleva sähköpostilinkki.
Hallintajärjestelmään (TaikaTilaus-palvelu) pääse kirjautumaan osoitteessa https://yritys.taikatilaus.fi (korvaa ’yritys’ oman yrityksesi nimellä) syöttämällä tarvittavat tunnukset kirjautumisikkunaan.
TaikaTilaus-sovelluksen kirjautumiskenttä
Tilaaja-/ilmoitusasiakkaat pääsevät kirjautumaan käyttämään OmaPalvelu-toimintoja https://oma.taikatilaus.fi osoitteessa. Selaimen osoite muuttuu asiakaskohtaisesti, esim. OmaLehti. Asiakas pääse sitten sisään palveluun syöttämällä heille luodun käyttäjätunnuksen ja salasanan avautuvaan kirjautumisikkunaan.
Ohjeet ja ilmoitukset
Kaikkiin tämän palvelun toimintoihin liittyvät ohjeet löytyvät TaikaTilaus-palvelun yläpalkin Ohjeet-ikonia klikkaamalla.
TaikaTilaus-palvelusta pääsee ohjesivustolle Ohjeet-ikonia painamalla.
Pikaohjeet- ja FAQ-sivuilta löydät nopeita vastauksia yleisille ongelmille. Jos olet visuaalisempi oppija, löydät ohjevideoita Ohjevideot-sivulta. Pidemmät ohjeet lyödät Ohjeet-välilehdeltä. Ohjesivustolta löytyy myös ohjeet Freshdesk-tukiportaalin käyttöön. TaikaTilauksen uutiskirjearkiston ja versiotiedotteet löydät myös tukiportaalista Uutiset-välilehdeltä.
Ohjesivuston etusivu.
Palveluun liittyvä viestintä on nähtävissä kaikille käyttäjille Tiedotteet–ikonia klikkaamalla. Näkymään koostetaan mm. TaikaTilauksen tiedotteet, Palvelun kehitysuutiset, Asiakaskohtainen tilannetiedotus (esim. yleisen vian tukipyynnöt/tilannetiedot).
Ohjelmiston tiedotteisiin pääse painamalla Tiedotteet-ikonia.
TaikaTilaus-sovelluksen käyttö
Selaimen siirtymispainikkeita EI SAA KÄYTTÄÄ, vaan pitää käyttää palvelun omia painikkeita, kuten ”Palaa/Peruuta”.
Käytä ohjelmiston omia Palaa-painikkeita!
Paluu-painikkeen viereen ilmestyy erilaisia lisäikoneita, kuten Leikepöytä, ja taulukon ja laskun lataaminen jatkokäsittelyä varten (esim. tulostamista), kun teet niihin liittyviä toimintoja.
Ohjelma näyttää virheilmoitukset punaisella virhekentällä, missä lukee lisätietoja virhetapauksesta. Huomion arvoiset aiheet, jotka eivät välttämättä ole virheitä, korostetaan punaisella tekstillä.
Kenttäkohtaiset ohjeet löytyvät viemällä hiiren kursorin kentän nimen vieressä olevan kysymysmerkki-ikonin kohdalle
Vie hiiri kysymysmerkin päälle saadaksesi apua kenttien täyttämiseen.
Etusivu
Etusivun kautta voidaan tehdä erilaisia hakuja asiakasrekisteristä.Etusivun hakukenttien näkyvyys vaihtelee käytössä olevien palveluiden mukaisesti. Mikäli käytössä on vain Tilausten hallinta, niin Varausnumero ja Myyjät -hakukenttiä ei näy
TaikaTilaus-sovelluksen etusivu
Lopetus ja käyttäjän tiedot
Omat tiedot -valikko löytyy ohjelman oikeasta yläkulmasta
Omat tiedot -valikosta voi muokata kirjautuneen käyttäjän tietoja sekä vaihtaa tunnukseen liittyvän salasanan.
Kirjaudu ulos -valinnalla päätetään työskentely ja kirjaudutaan ulos palvelusta.
Käyttäjän tiedot –näkymässä kirjautunut käyttäjä pääsee muokkaamaan omia tietojaan.
Käyttäjätietojen muokkaus
Käyttäjän tiedot -linkkiä klikkaamalla Omat tiedot -valikon alta, pääset muokkaamaan omia yhteystietojasi (esim. nimi, sähköposti) sekä vaihtamaan sovelluksen kielen ja teeman. Voit myös ottaa käyttöön pelkistetyn ilmoitusvarauslomakkeen.
Pelkistetty ilmoitusvarauslomake on lyhennetty/karsittu versio Ilmoitusvaraus-lomakkeesta, jossa vain osa alkuperäisen lomakkeen kaikista kentistä näytetään (mahdolliset muutokset/näytettäviksi jätettävät kentät sovitaan erikseen asiakkaan kanssa).
Käyttäjän tiedoista voit muuttaa yhteystietojasi, sekä sovelluksen kieltä ja teemaa.
Mitä tahansa teetkään, muista tallentaa lopussa!
Kaksivaiheinen tunnistautuminen
Kaksivaiheinen tunnistautuminen on turvallisempi tapa kirjautua sisään eri sovelluksiin. Kun sen ottaa käyttöön, lisätään kirjautumiseen ylimääräinen vaihe, jossa kirjautumisen jälkeen sovellus pyytää sinulta koodia, joka yleensä löytyy joko ulkopuolisesta sovelluksesta tai lähetettynä sähköpostiin tai puhelinnumeroon. Kaksivaiheinen tunnistautuminen suojaa idententiteetivarkauksilta ja muilta väärinkäytöksiltä.
Kaksivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotto TaikaTilaus-sovelluksessa
Kaksivaiheisen tunnistautumisen voi ottaa käyttöön lataamalla Authenticator-sovelluksen puhelimeesi (esim. Google Authenticator tai Microsoft Authenticator). Paina sitten Luo uusi QR -koodi painiketta ja skannaa TaikaTilauksen luoma QR-koodi puhelimellasi. Puhelimessa olevasi Authenticator sovellus antaa sinulle silloin koodin, jonka voit syöttää TaikaTilaus sovellukseen. Koodin syötettyäsi paina Vahvista. Kaksivaiheisen tunnistautumisen voi nyt asettaa päälle ja pois.
Kaksivaiheisen tunnistautumisen käyttöönotto